Principy školy
-
Přicházíme na svět s touhou se učit. Vnitřní motivace porozumět světu okolo nás a dokázat se do něj začlenit je evolucí daná a pohání nás k učení se všeho, co k tomu potřebujeme.
-
Věkově smíšené prostředí posiluje vlastnosti jako je spolupráce, možnost poradit a pomoci mladším a naopak požádat zkušenějšího, oproti podpoře soupeření a srovnávání se ve skupinách složených především z vrstevníků.
-
Dítě může naplňovat svou potřebu učit se určité znalosti podle svého individuálního vývoje a zralosti pro danou věc. Má-li možnost věnovat se tomu, co jej právě zajímá, obecně se do tohoto tématu ponoří do hloubky.
-
Dostane-li dítě plnou důvěru ve své sebeřízené vzdělávání, ruku v ruce s ní přijme i zodpovědnost za svůj život a bude se učit pro svou potřebu, namísto touhy po dosažení dobrých známek, pochval, spokojenosti rodičů, ani dalších motivací zvnějšku, natož z obavy ze špatných známek či trestů.
-
V podnětném prostředí má dítě možnost seznámit se s rozličnými dovednostmi či vědomostmi a najít svůj potenciál. Rozpoznat, na co má talent a co je jeho silnou nebo naopak slabou stránkou.
-
Smysluplnost je motivací dělat a učit se i to, co nás nebaví.
-
Práce a hra, učení a zábava, by od sebe neměly být oddělovány, vše je prolnuté a probíhá současně.
-
Škola by měla poskytovat nejen možnost rozvíjet znalosti, ale také hodnoty pro skutečný život a rozvoj sociálních dovedností, jako je schopnost spolupracovat, účastnit se konstruktivní diskuze, pochopit důležitost vzájemného respektu, pocítit zpětnou vazbu za své jednání, tvorba kvalitních mezilidských vztahů, uvažování o zájmech celku (druhých lidí, planety).
-
Důležité pro život člověka je oprostit se od potřeby srovnávat se s druhými a nemít svou sebehodnotu postavenou na názoru ostatních.
-
Škola jako bezpečné prostředí, kde se mohu spolupodílet na jejím chodu, můj hlas je plnohodnotný s ostatními, mám možnost ovlivnit dění v ní a vytvářet společně pravidla, která jsou pro mě tudíž smysluplná. To vše posiluje mou zodpovědnost.
-
Chceme, aby děti uměly o věcech přemýšlet a měly prostor o nich pochybovat a diskutovat. Hledat s nimi společně řešení a podporovat je v nových pohledech na věc. Chceme, aby se nebály dělat chyby, protože jejich prostřednictvím se nejvíce učíme.
-
Důležité poselství, které bychom dětem rádi předali je: Smyslem života je ho žít. Hodnota našich životů je dána tím, že žijeme.
Hodnoty školy
Námi vnímané hodnoty školy by se daly shrnout do těchto bodů:
-
Komunikace
-
Důvěra
-
Vnitřní motivace
-
Respektující dospělí
-
Bezpečné a podnětné prostředí
-
Otevřenost
-
Zodpovědnost za svá rozhodnutí
-
Autonomie
-
Hravost, zvídavost a kreativita
-
Respekt k individuálnímu vývoji a zralosti jedince
-
Spolupráce
-
Smysluplná pravidla, o kterých rozhodují děti společně s dospělými
-
Prostor dovolit si dělat chyby a na základě poučení se z nich růst
-
Objevení individuálních vloh a talentu
-
Umění rozhodovat o svém životě
-
Respekt k druhým i k sobě samým
-
Konstruktivní diskuze